logo

<<  10/11 >>

Afrika 2010 - Maroko

11.6.2010 08:17

Návštevu Maroka v sedadle štvorkolky plánujem už dobré tri roky no nenašiel som rovnako postihnutých parťákov. Až tento rok. Zoznámili sme sa s partiou Čechov, ktorí plánovali expedíciu v Maroku tento rok a boli v Maroku aj minulý rok a tak slovo dalo slovo a začali horúčkovité prípravy. Tie vyvrcholili 30.04.2010 keď sme horko ťažko naložili naše autá a vozíky a vyrazili do talianskeho prístavu Janov. Naša partia v počte 8 ks slovenských a 7 ks českých účastníkov expedície sa 1.5. nalodila na trajekt spoločnosti GNV a nasledovala 2-dňová plavba do Marockého prístavu Tangier. Vylodili sme sa 3.5. podvečer a zahájili presun cca 700 km južne do cieľa – mesta Erfoud.  V Erfoude sme sa ubytovali vo francúzskom kempe Tifina, ktorý sme vopred objednali. Ubytovali sme sa a rozložili sme základný tábor.

Erfoud
Ráno 5.5. sme vyrazili na trojdňový trip do pohoria Ríf vo Vysokom Atlase.  Každá štvorkolka si so sebou viezla 60 litrov benzínu a 20 litrov pitnej a úžitkovej vody, okrem toho náhradné oblečenie, stravu a bivak. Prosto full. Prvý deň sme urobili pekných 160 km a keďže sa už zmrákalo hľadali sme vhodné miesto na rozloženie tábora. Maroko je zvláštne v tom, že kdekoľvek zastanete do 10 min sú pri vás deti a predavači suvenírov. A to ste dobrú hodinu jazdy na štvorkolke nevideli ani nohu. Po hodine hľadania sme našli vhodnú lokalitu a prespali. Ráno sme už stúpali do hôr a večer nám teplomery ukazovali len 5 stupňov tak padlo rozhodnutie nespať v stanoch. Podľa GPS sme našli najbližší kemp na brehu jazera a ubytovali sme sa v pravom berberskom stane. Majiteľ nám rozkúril plynovú pec a po rozdelení hliadok a večeri sme zaľahli. Hliadky sa striedali po hodine celú noc a ráno sme pokračovali ďalej. Celý deň sme jazdili v horách, nadmorské výšky nad 2000 m, prešli sme krásnu hrebeňovku s neskutočnými výhľadmi a „nutnou a nudnou“ asfaltovou cestou sme sa vracali do nášho kempu Tifina kde sme po polnoci dorazili. Tachometre ukazovali po troch dňoch vyše 700 km.

Erg Chebbi
Do púšte sme vyrazili skoro ráno o 5:00 aby sme stihli východ slnka. Podarilo sa nám zdolať najvyššiu dunu, ktorá má výšku skoro 200 m a vychutnali sme si nádherný východ slnka. Doobeda sme poniektorí po prvý krát jazdili v dunách Erg Chebbi čo bol nezabudnuteľný zážitok a presunuli sme sa cez planiny do Erfoudu. Do Erg Chebbi sme sa ešte vrátili jazdiť a spojili sme to s objednaným obedom u domácich Berberov. Berberi sú pôvodní obyvatelia Maroka a tvoria približne 50% populácie.  Populácia v Maroku sa odhaduje na cca 29 miliónov a 70 % populácie je mladších ako 30 rokov! Na obed sme mali pripravenú polievku Harira, čo je silný vývar so šošovicou, hrachom, paradajkou a korením a ako hlavné jedlo sme mali kuskus, čo je pôvodom berberské jedlo a hlavnú zložku tvorí krupica. Nechýbal silný mätový čaj, prezývaný aj ako „Marocká whisky“ ktorý je sladký a pripravený z čerstvej mäty. Poobede nám berberi zaspievali, zabubnovali a poďho naspäť do sedla. Českej výprave v dunách v pieskovom kotli „umrel“ jeden Polaris. Nie a nie naštartovať. Nečudo, chlapci tam namerali 64 stupňov! Pomocou dvoch štvorkoliek s navijakmi a gurtňami nakoniec celí vysilení štvorkolku vytiahli. Ale chlapi ako hory boli úplne vyčerpaní. V púšti je veľmi ľahké otrčiť kanady.
Ďalší deň sme oddychovali a servisovali štvorkolky v našom kempe, ale keď poobede vystúpila teplota v tieni na 38 stupňov a na slnku bolo skoro 50 padlo rozhodnutie: zajtra sa presúvame do Atlasu.

Boumalne
Mesto Boumalne je akási vstupná brána do Atlasu a práve preto sme sa presunuli sem. Naša rýchla spojka na motocykli - Matúš ešte pred naším príchodom našiel fantastický kemp ďaleko od civilizácie a s krásnym výhľadom na mesto. Po výdatnej večeri, ktorú nám majiteľ pripravil sme zaľahli. Ráno sme vyrazili do kaňonov Dádes a Todra, ktoré sa nachádzajú na južnom okraji Atlasu. Dádes sa označuje aj ako „mozog“ Atlasu, pretože zvetralé skaly tak vyzerajú. Tieto kaňony sú dosť navštevované offroadovými turistami a niet sa čomu čudovať.  Môžem ich s kľudným svedomím prirovnať k americkému Grand kaňonu. Len v údolí netečie rieka Colorado. Vysoké kamenné masívy sa striedajú s typickými Marockými architektonickými stavbami a týčia sa do obrovských výšok. V údolí má najvyšší masív výšku 300m a je kolmý, pod ním sa nachádza hotel Yasmina, kde sme sa občerstvili a pohľad hore naozaj stál zato. Údolie Todra sa nachádza 15 km od mesta TINERHÍR a na konci údolia plného krásnych palmových hájov a berberských dedín je puklina v náhornej plošine, ktorá oddeľuje Vysoký Atlas od pohoria Džebel Sarhro. Odtiaľ vyviera čistá voda. Aj ďalší deň sme jazdili v Atlase, tentokrát sme sa vybrali severnejšie do Vysokého Atlasu. V horách už okrem pastierov nestretnete nikoho ale scenérie, ktoré sa pred Vami otvárajú sú nezabudnuteľné. Krásne prejazdy masívmi v nadmorských výškach okolo 3000 m.n.m. ostanú navždy vryté v mozgu.

Azrou
Posledný presun bol do cca 50-tisícového berberského mesta Azrou, kde sme sa chystali posledné 2 dni pojazdiť v cédrových lesoch. Mesto nazývajú aj „veľká skala“, toto pomenovanie má vďaka obrovskej skale na západnej hranici mesta. Ubytovanie nám klasicky zabezpečil Matúš na motorke, takže sme sa len vybalili a plánovali tripy. Stredný Atlas je veľmi rozmanitý a to platí aj pre oblasť Azrou. V okolí sa nachádzajú 3 národné parky, najznámejší sa volá IFRANE a zažijete tu od rozkvitnutých kvietkov na lúke až po sneh na kopcoch. Pár kilometrov SV od Azrou sa nachádza najstarší marocký, 800 rokov starý céder /CEDRE GOURAUD/ ktorý prednedávnom vyschol. V lesoch môžete stretnúť berberské opice, ktoré vôbec nie sú plaché. Počas dvoch dní sme prejazdili veľký kus IFRAME a aj juh od Azrou, kde sa nachádzajú najkrajšie miesta Stredného Atlasu, navštívili sme berberskú dedinu AIN LEUH, prejazdili sme okolie rokliny, vodopádov a prameňov UM-ER-RBIA.

Čo dodať na záver?
Počas expedície sme najazdili vyše 1900 km na štvorkolkách v tak rôznom prostredí, aké nezažijete nikde. Od púšte cez vyschnuté kamenné planiny cez lesy až do zasnežených hôr. Najdôležitejšie je, že sme sa všetci vrátili domov zdraví a celí. Všetky štvorkolky túto expedíciu prežili bez problémov, nevyhli sme sa akurát početným defektom a niekoľkým roztrhaným manžetám. A či by som sa sem ešte vrátil? Určite áno! Z Maroka sme si všetci doniesli domov veľmi silné zážitky a spomienky. Pevne dúfam, že sa mi v budúcnosti ešte raz podarí navštíviť túto nádhernú krajinu.

Fotogaléria

Tvorba web stránok

Všetky práva vyhradené - www.stvorkolky.sk
Nastavenie súborov cookies
Na fungovanie našej webovej stránky používame nevyhnutné cookies (essential cookies) umožňujúce realizovať základné funkcionality webovej stránky. Tieto cookies môžete zakázať zmenou nastavení Vášho internetového prehliadača, čo však môže ovplyvniť fungovanie webovej stránky. Radi by sme tiež využívali dobrovoľné cookies (non-essential), ktoré nám pomôžu zlepšiť fungovanie našej webovej stránky. Pre ich povolenie, prosím, odkliknite súhlas.
Ochrana osobných údajov  |  Informácie o cookies
Súhlasím Prispôsobiť Odmietnuť
<Naspäť
Podrobné nastavenie cookies
Súbory cookie používame na zabezpečenie základných funkcií stránky a na zlepšenie vášho používateľského zážitku. Svoj súhlas pre každú kategóriu môžete kedykoľvek zmeniť.
<Nevyhnutné cookies

Technické súbory cookies sú nevyhnutné pre správne fungovanie našej webovej stránky. Tieto sa využívajú najmä na uchovávanie Vašich produktov v košíku, zobrazovanie obľúbených výrobkov, nastavenie Vašich preferencií a nákupného procesu. Pre využívanie technických cookies nepožadujeme Váš súhlas, ale spracúvame ich na základe nášho oprávneného záujmu. Váš prehliadač môžete nastaviť tak, aby blokoval alebo Vás upozorňoval na takéto súbory. V takom prípade však nemusia niektoré časti našej webovej stránky správne fungovať.
<Analytické cookies

Analytické cookies nám umožňujú meranie výkonu a počet návštev našej webovej stránky.
<Marketingové cookies

Marketingové cookies sú využívané reklamnými a sociálnymi sieťami na prispôsobenie zobrazovaných reklám tak, aby pre vás boli čo najzaujímavejšie.